We smelten in Cambodja!!!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie en Michiel Kusters - WaarBenJij.nu We smelten in Cambodja!!!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie en Michiel Kusters - WaarBenJij.nu

We smelten in Cambodja!!!!

Door: Michiel en Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Michiel

17 Mei 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Poehpoeh wat een hitte!! Dat was wel even wennen toen we van t aangename, ook al vrij warme Viet Nam met de bus aankwamen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. En niet alleen in temperatuur was er een groot verschil, ook in armoede. Tis flink schrikken als je vieze zweterige blanke mannen met mooie kleine Cambodjaanse meisjes ziet en al snel kregen we door dat t er stikt van de "Girlie Bars", "Happy Man Bars" en nog andere droomplekken voor eenzame vieze oude mannetjes!!
Ook veel bedelende kindertjes op straat, en moeders die snachts hun kindjes midden op de stoep leggen voor wat centjes. Best heftig!!
Dus hebben we besloten een organisatie te zoeken waar we wat vrijwillegerswerk kunnen doen. Ze kunnen onze hulp hier zeker goed gebruiken!!
Dat was Phnom Penh, vanuit daar hebben we de bus genomen naar Siem Reap, 120 kilometer verderop, waar de bus maar liefst 6 uur over deed, dan kunnen jullie je misschien iets voorstellen van de conditie van de weg... Siem Reap is waar de tempels van Angkor wat zijn, het grootste religieuze complex ter wereld. Daar zijn we gister maar eens gaan kijken, op de fiets, niet t meest ideale plan bij meer dan veertig graden maar we hadden geen zin in weer een tourtje met gladde mannetjes en dat hebben we geweten. De tempels waren prachtig, eentje leek op die in Jungle Book maar we smolten wel echt van onze fietsjes af. Heerlijk om dat bij terugkomst in t hotel in t zwembad te ploffen! Ja we genieten!!

Nog twee leuke verhaaltjes:

In Phnom Penh zijn we op de scooter aangehouden door de politie. We wisten dat je ze niet moet aankijken gewoon moet doorrijden en zo hadden we dan ook de eerste weten te omzeilen, helaas ging de tweede recht voor ons staan. Dat liet ons geen andere keus dan stoppen en afstappen. Een nederlands en internationaal rijbewijs was deze man niet goed genoeg, hij wilde graag ons Cambodjaanse rijbewijs, tja.... Al snel volgde dan ook de discussie "How much?" Nu zijn we in Nederland gewend dat de agenten de hoogte van de boete betalen, hier werkt dat blijkbaar iets anders. Met een dollar was die dikzak niet tevreden, logisch ook, ze waren namelijk met zn vijven. Maar nadat Michiel de beste man 5 dollar overhandigde was alles dik in orde "Now you have Cambodian license" zei hij vrolijk waarop we vriendelijk bedankten en doodleuk werden uitgewuifd. Wat een land!!!

Een ander interessant verhaaltje gaat over gister toen we onze fietsen wilden parkeren voor een van de tempels. Een hele groep kinderen kwam op ons afgerend die ons allemaal iets wilden verkopen. Zo ook twee meiden die op onze fietsen zouden letten, als we bij terugkomst wat drinken van hen zouden kopen. Van een van de meisjes kochten we een fles water waarop die andere kleine hittepetit vond dat we dan van haar ook een fles water moesten kopen want zij had ook opgelet.... Michiel dacht t sussend op te lossen door te zeggen "Maybe tomorrow" waarop ze antwoordde "Tomorrow?? Tomorrow I go to school! You want me to quit school for you?? Oke, oke sir, I stop school,I wait for you tomorrow, please don't forget me tomorrow...." Tja, klein kreng!!

Ja, zo maken we elke dag wat mee. Maar goed ook want voor we t in de gaten hebben zijn we weer terug. Nog een maand, we hopen echt dat t dan wat beter weer is!!

Maar voor die tijd willen we nog graag een week ofzo in een weeshuis doorbrengen om daarna langs de kust van Cambodja richting Thailand te reizen. 15 juni vliegen we terug vanuit Bangkok. Dus genieten we zoveeel we kunnen want de tijd vliegt!!

Omdat er op deze site maar 10 foto's kunnen heb ik er een hoop op facebook gezet:
ik hoop dat jullie dat kunnen openen.

Tot over een maandje!!

• 17 Mei 2010 - 07:42

Lieke:

Hey!
    Wat een verschil met Vietnam zeg!Ja, die bedelverhalen die heb ik ook gehoord, en die vieze oude mannetjes, jegh...
    Maar gelukkig is het daar ook mooi :)
    Wat goed dat jullie vrijwilligerswerk doen, echt heel tof!
    Liefs, Lieke

• 17 Mei 2010 - 15:21

Hoi!:

Wat een ervaringen zeg! Hadden jullie deze armoede verwacht? Alle beelden die je hier ooit op tv gezien hebt van dat land,vallen in het niet bij de werkelijkheid,denk ik. Vreselijk!
    Gelukkig zijn daar ook veel mooie dingen, dus geniet daar maar van.Van het werken in het weeshuis zullen jullie zeker een heel goed gevoel overhouden.
    Blijf gezond en tot volgende maand!!!
    Liefs van Oma XXX

• 17 Mei 2010 - 15:32

Oma:

Heb zojuist de foto's bekeken op facebook. Prachtig! Bedankt!
    Houdoe,

Oma XXX

• 17 Mei 2010 - 18:28

Naatje:

skatjes!!!!! :)jezus zeg,heftig met die smeerlappen IEUWWW!!!en wat n slimme kindjes he om te zeggen dat ze dan maar niet naar school gaan......mooi een schuld gevoel aan praten,althans proberen.mja ze moeten ook wat.......zielig :( maar idd ook hele mooie dingen wederom,geweldig!!!!!nou aapjes :p op naar de laatste maand....heel veel plezier in thailand en geniet er nog van!!!!!!!tot snel.dikke kus naatje